Thursday, March 26, 2015

mana arah

"Aku nak berubah tapi aku tak tahu aku nak berubah apa. Dan aku tak rasa aku kuat untuk aku berubah sendiri. Aku perlukan orang untuk bantu aku"

"Aina, kekuatan yang kita perlukan tu bukan dari manusia tapi dari Allah. Minta pada Dia supaya diberi kekuatan kepada kita."

pemikiran aku yang perlu di ubah dulu sebenarnya. sikap aku yang terlalu bergantung pada manusia, buat aku jadikan tuhan jadi nombor berapa pun aku tak tahu.

bila kusut, aku night drive.
bila serabut, aku cari kawan ajak makan.
bila buntu, aku tu aku ni.

aku lupa nak mengadu dengan tuhan.
bukan sebab aku lupa pada tuhan.
terkadang aku rasa, tuhan tak kisah kan aku.
tu buat aku rasa, aku tak redha.

aku sendiri rasa malu dengan diri sendiri.
aku tak layak nak kata tuhan jauh dari aku, sedangkan aku yang sombong.
aku yang berpaling tapi aku pergi salahkan tuhan.

pemikiran aku yang perlu diubah dulu.

"Aku tak tipu kalau aku kata aku terlalu bergantung dengan kawan."

"Kawan kena ada sedang nabi pun ada kawan baik. Bila kau rasa lost, kosong, kau menangis je puas puas sambil mengadu dekat tuhan. Jangan pergi night driving, jangan terus cari kawan nak keluar buat benda yang lupakan masalah tu. Aku percaya bila kau dah puas menangis, mengadu dekat tuhan, sebelum tidur kau reflek diri kau. Esok kau bangun aku rasa kau dah lega, Kawan yang baik sentiasa ada tapi kadang kadang kita leka buat benda lain dengan diorang semata nak lupakan masalah kita dan kadang kadang time tu kita tergelincir lagi jauh. Menangis sebab benda macam ni tak lembik pun, Allah lagi suka sebab kita percaya Dia"

sebenarnyam aku dah jemu jelak dengan perkataan friendship. pada aku, kau bukan kawan aku kalau kau tak boleh nak tolong aku. sebab tu banyak tuhan dah replace orang dalam hidup aku. makin aku lepaskan tiap satu, aku akan terima orang yang lebih elok.

sebab akhirnya, aku cuma perlukan orang yang dapat bantu dan tegur aku. orang orang tu yang akan diingati. yang lain, akan come and go. tuhan akan terus tukar ganti mereka.

p/s, hidup ni ada dua tujuan saja :
1. syukur (alhamdulillah)
2. ampun (astaghfirullah)

No comments:

Post a Comment